Lotniska są kluczowym elementem współczesnej cywilizacji, obsługując setki milionów pasażerów rocznie. W dobie pandemii COVID-19, ruch lotniczy uległ znacznym zmianom, ale niektóre lotniska nadal prosperują. W tym artykule przyjrzymy się największym lotniskom na świecie w 2022 roku, analizując liczby pasażerów obsłużonych w ciągu roku. Dane pochodzą z Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych.
- Największy port lotniczy świata
- Rok 2022: Lista największych lotnisk
- Rok 2019: Największe lotniska świata
- Centralny Port Komunikacyjny
- Wpływ lotnictwa na środowisko
Największy port lotniczy świata
W odniesieniu do pytania, jaki jest największy port lotniczy świata, odpowiedź jest niezmienna od ponad 20 lat – to Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson. Położony w Stanach Zjednoczonych, w stanie Georgia, port ten jest kluczowym punktem przesiadkowym dla międzynarodowych pasażerów.
Atlanta – Hartsfield-Jackson obsłużyła prawie 93,6 mln pasażerów w 2022 r. To oznacza, że pomimo pandemii COVID-19, port ten nadal utrzymuje swoją pozycję jako największy port lotniczy na świecie.
Rok 2022: Lista największych lotnisk
Poniżej prezentujemy listę największych lotnisk na świecie za rok 2022, według liczby obsłużonych pasażerów:
- Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson (USA) – 93,6 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Dallas-Fort Worth (USA) – 73,3 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Denver (USA) – 69,2 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Chicago O’Hare (USA) – 68,3 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – 66 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Los Angeles (USA) – 65,9 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Stambuł (Turcja) – 64,3 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Londyn-Heathrow (Wielka Brytania) – 61,6 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Dheli (Indie) – 59,5 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (Francja) – 57,5 mln pasażerów.
Jak widać, na liście dominują amerykańskie lotniska, co pokazuje intensywność ruchu lotniczego w Stanach Zjednoczonych. Jednak warto zauważyć, że lista ta wyglądała inaczej przed pandemią.
Rok 2019: Największe lotniska świata
W 2019 r., przed pandemią COVID-19, lista największych lotnisk na świecie była bardziej zróżnicowana. Oto jak wyglądało zestawienie:
- Międzynarodowy Port Lotniczy Atlanta – Hartsfield-Jackson (USA) – 111 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Stołeczny Port Lotniczy Pekin (Chiny) – 100 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Los Angeles (USA) – 88 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Dubaj (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – 86 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Haneda (Japonia) – 86 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Chicago O’Hare (USA) – 85 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Londyn-Heathrow (Wielka Brytania) – 81 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Szanghaj-Pudong (Chiny) – 76 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (Francja) – 76 mln pasażerów,
- Międzynarodowy Port Lotniczy Dallas-Fort Worth (USA) – 75 mln pasażerów.
Centralny Port Komunikacyjny
Planowane jest również otwarcie nowego lotniska – Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według planów, w pierwszym roku działalności miałby on obsłużyć 30 mln pasażerów. Docelowo, czyli w 2060 r., ma to być 65 mln pasażerów.
Wpływ lotnictwa na środowisko
Ważnym aspektem jest również wpływ lotnictwa na środowisko. Dwutlenek węgla emitowany podczas lotów samolotem odpowiada za około 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego niektóre lotniska, takie jak port lotniczy Schiphol w Amsterdamie, starają się ograniczyć liczbę lotów, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym.
Jak widać, lotniska odgrywają kluczową rolę w globalnym transporcie. Mimo pandemii COVID-19, największe lotniska na świecie nadal obsługują miliony pasażerów rocznie, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego i turystyki. Jednak z drugiej strony, lotnictwo stanowi również wyzwanie dla środowiska, zwiększając emisję gazów cieplarnianych. Dlatego ważne jest, aby przemysł lotniczy dążył do zrównoważonego rozwoju, ograniczając swoje negatywne wpływy na klimat.
Zobacz także: